Servicii prestate de către S.A."Apă-Canal Chişinău":
- Repararea şi verificarea metrologică a contoarelor de
apă în atelierul S.A. „Apă-Canal Chişinău”,
str. Lunca Bîcului nr. 24, tel: 47-36-51:
- Punct de recepţie a contoarelor de apă pentru verificare
metrologică şi reparaţie – str. Albişoara nr. 38, tel.
256-776;
- Transmiterea reţelelor de alimentare cu apă şi canalizare
în gestiunea furnizorului, bir. 614, tel. 256-780;
- Colectarea şi transportarea apelor uzate, bir. 507, tel. 256-919;
- Curăţirea reţelelor de canalizare, tel. 25-69-04;
- Depistarea scurgerilor latente de apă la reţelele
proprietarului, bir. 613, tel. 256-886;
- Inspectarea puţurilor arteziene şi a concentraţiilor maxim admisibile ale apelor uzate evacuate, bir. 416, tel. 256-871
Serviciul Dispeceratului central
- depistarea traseelor reţelelor de apă
- cercetarea ţevilor cu ajutorul instalaţiei video
- transportarea apei cu autospecialele (tel 256-666)
Centrul informare şi perfectare
a documentelor (CIPD)
(bir.201,203, 205),
Telefoane informatori 256-738; 256-979;
Şef CIPD, telefon 256-717
Şef adjunct CIPD, telefon 256-604
a) recepţionarea setului de
documente privind eliberarea condiţiilor tehnice pentru
proiectarea reţelelor de alimentare cu apă şi
canalizare în scopul realizării branşării la reţele
de alimentare cu apă şi/sau canalizare;
b) perfectarea documentelor pentru
efectuarea lucrărilor de branşare şi racordare la
reţelele de alimentare cu apă şi canalizare;
c) primirea setului de
documente pentru încheierea contractelor de furnizare a
serviciilor de alimentare cu apă şi evacuare a apelor uzate cu
consumatorii;
d) prezentarea
informaţiei solicitate;
La 28.03.2008, în ziarul „Capitala”, a fost publicat „Regulamentul
de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de alimentare cu
apă şi de canalizare din municipiul Chişinău”, aprobat prin
decizia Consiliului Municipal Chişinău nr. 5/4 din 25 martie
2008.
Regulamentul respectiv reflectă detaliat principiile de organizare
şi funcţionare a sistemului public centralizat de alimentare cu
apă şi de canalizare, indică cerinţele tehnice de instalare
şi exploatare a contoarelor de apă, stabileşte limita
responsabilităţii în vederea responsabilităţii
sistemului ingineresc interior de alimentare cu apă şi evacuare a
apelor uzate, reglementează procedura de încheierea a contractelor.
Un aspect de maxim interes pentru consumatori este oglindit în cap. IX,
pct. 9.3 al actului indicat, dat fiind că aici sunt descrise criteriile specifice de evaluare a
volumelor de apă furnizate consumatorilor
domiciliaţi în blocuri de locuinţe cu forma juridică de
organizare - asociaţie de locatari, întreprindere municipală
şi departamentală de gestionare a fondului locativ.
Această prevedere este o accentuare a
stipulaţiei Regulamentului cu privire la modul de prestare şi
achitare a serviciilor locative, comunale şi necomunale pentru fondul
locativ, contorizarea apartamentelor şi condiţiile deconectării
acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire şi
alimentare cu apă, aprobat prin Hotărârea Guvernului RM nr. 191
din 19.02.2002 cu (modificările şi completările operate), ce
vizează determinarea volumelor de apă furnizate blocurilor de
locuinţe în baza indicaţiilor contoarelor comune instalate la
branşamente.
- pentru
locatarii ce nu au montate contoare de evidenţă, volumele se
vor determina conform indicaţiilor contorului, dar nu mai mult de
normativul stabilit pentru 1(una) persoană;
- pentru
consumatorii cu contoare montate în apartamente, încăperi din
cămine, tipul cărora este stabilit de către
S.A."Apă-Canal Chişinău" , având în calcul
cele aprobate în Registrul de Stat al aparatelor de măsură din
Republica Moldova, conform indicaţiilor contoarelor din apartamente
(contoarelor din încăperile locative sau cămine);
- în
cazul când evidenţa în apartamente se efectuează
după alte tipuri de contoare, în afară de cele stabilite de
S.A."Apă-Canal Chişinău" , volumul de apă
utilizată, se va determina conform indicaţiilor contorului
montat în apartament şi a cotei-părti de volum, restantă
pe contorul comun, aceasta distribuindu-se proporţional
tuturor locatarilor, dar nu mai mult decât norma de consum
stabilită.
Cerinţe
de montare a instalaţiei de contorizare
Instalaţia
de contorizare se compune din: robinet de închidere (1); filtru (2);
clapetă reversibilă (3); contor de apă (4) care se vor monta
conform schiţei l:
· contorul e necesar să fie montat strict
în poziţie orizontală (suprafaţa cadranului e
paralelă cu podeaua);
· se admite montarea robinetului de
închidere, filtrului şi clapetei reversibile pe sectorul vertical al
conductei;
· capacul filtrului e necesar să
aibă gaură pentru sigilare;
· robinetul de închidere trebuie să
fie de tip rotativ (nu se admite utilizarea robinetelor sferice);
· e necesar să fie asigurat accesul liber
la contor pentru citirea indicilor, deservire sau posibila înlocuire a
acestuia;
· contorul trebuie să fie protejat de
posibile deteriorări şi vibraţii;
· unirea contorului cu armatura conductei trebuie să fie ermetică şi să suporte presiunea de funcţionare de l Mpa;
Se vor
monta contoare cu buletin de verificare metrologică şi sigilate de
Organismul Naţional de Standardizare şi Metrologie.
Cerinţe
de montare a instalaţiei de contorizare
Instalaţia
de contorizare se compune din: robinet de închidere (1); filtru (2);
contor de apă (3) care se vor monta conform schiţelor l, 2, 3:
· contorul poate fi montat pe sectorul orizontal
şi pe cel vertical al conductei, precum şi sub unghi de 45°;
· capacul filtrului e necesar să
aibă gaură pentru sigilare;
· robinetul de închidere trebuie
să fie de tip rotativ (nu se admite utilizarea robinetelor sferice);
· e necesar să fie asigurat accesul
liber la contor pentru citirea indicilor, deservire sau posibila
înlocuire a acestuia;
· contorul trebuie să fie protejat de
posibile deteriorări şi vibraţii;
· unirea contorului cu armatura conductei
trebuie să fie ermetică şi să suporte presiunea de
funcţionare de l Mpa;
În cazul când nu se vor
îndeplini cerinţele menţionate, contoarele nu vor fi luate la
evidenţă.
Cerinţe
de montare a contoarelor de apă caldă cu
elice cu Dn-
Atenţie!
Se vor
monta contoare cu buletin de verificare metrologică şi sigilate de
Organismul Naţional de Standardizare şi Metrologie.
Cerinţe
de montare a instalaţiei de contorizare
Instalaţia
de contorizare se compune din: robinet de închidere (1); filtru (2);
clapetă reversibilă (3); contor de apă (4) care se vor monta
conform schiţei l:
· contorul e
necesar să fie montat strict în poziţie orizontală
(suprafaţa cadranului e paralelă cu podeaua);
· se admite
montarea robinetului de închidere, filtrului şi clapetei reversibile
pe sectorul vertical al conductei;
· capacul
filtrului e necesar să aibă gaură pentru sigilare;
· robinetul de
închidere trebuie să fie de tip rotativ (nu se admite utilizarea
robinetelor sferice);
· e necesar
să fie asigurat accesul liber la contor pentru citirea indicilor,
deservire sau posibila înlocuire a acestuia;
· contorul
trebuie să fie protejat de posibile deteriorări şi
vibraţii;
·
unirea contorului cu armatura conductei trebuie
să fie ermetică şi să suporte presiunea de funcţionare
de l Mpa;
Menţionăm:
conform
prevederilor actelor legislative în vigoare organizarea, gestionarea, coordonarea,
monitorizarea şi exercitarea funcţiei de control privind
funcţionarea serviciilor de alimentare cu apă şi evacuare a
apelor uzate ţin de competenţa organelor administraţiei
publice centrale şi locale.
1. Servicii furnizate de
către Direcţia tehnică, producţie:
2. Servicii furnizate de
către Direcţia relaţii cu clienţii:
3. Servicii furnizate de
către Serviciul transport auto si mecanisme:
4. Servicii furnizate de
către Serviciul reparaţii si construcţii:
informaţii la tel. 47-03-68, 47-03-78
Îndrumar
pentru persoane juridice şi fizice, care au în gestiune reţele inginereşti şi îndeplinesc lucrări de terasament pe teritoriul mun. Chişinău
Regulamentul
respectiv, necesetând
o actualizare urgentă,
stabileşte modalitatea
planificării, proiectării
şi coordonării proiectelor, perfectării şi eliberării autorizaţiilor de executate
a lucrărilor, stabileşte
cerinţele de bază
la executarea lucrărilor
de terasament, construcţie
şi montaj, de remediere şi de demolare a construcţiilor.
Atragem
atenţia la un şir de principii importante, expuse în Regulamentul respectiv.
• pct. 5.2.5 "Până la iniţierea lucrărilor de terasament este necesar de a invita reprezentanţii întreprinderilor, care au reţele edilitare adiacente locului avariei".
• pct. 10.3.
"Reprezentanţii întreprinderilor
învitaţi la locul
executării lucrărilor,
care deservesc comunicaţiile
inginereşti subterane,
sunt obligaţi să remită executorului lucrărilor o prescripţie, vizând măsurile de asigurare a integrităţii construcţiilor
şi reţelelor subterane, schiţând pe schema amplasarea de facto a comunicaţiilor".
• pct. 11.12.
"Întreprinderile, indiferent
de apartenenţa departamentală,
nu au dreptul să perfecteze actul final de punere în exploatare a construcţiilor edificate fară prezentarea ridicării de
control a reţelelor ediliare
subterane, executate de către o firmă specilializată şi avizată de către Serviciul geologic al Departamentului
arhitectură, urbanism şi
relaţii funciare".
Prinicipiile indicate mai sus nu necesită comentarii aparte. Concomitent, e necesar de subliniat, că în rezultatul colaborării reciproce multianuale a întreprinderilor;
public anumitor acte
normative a diferitor departamente
s-a creat un anumit stereotip de acţiuni reciproce, şi anume:
- Proprietarii reţelelor inginereşti, anual, expediază avertizări corespunzătoare
despre existenţa reţelelor şi necesitatea asigurării prezenţei reprezentanţilor.
- În baza prescripţiilor remise,
la întreprindere se emit ordine,
care se aduc la cunoştinţa
persoanelor responsabile
sub semnatură.
- A căpătat o mare
răspândire şi
practica încheierii contractelor bilaterale în vederea deservirii primare şi secundare a locurilor săpăturilor.
O contribuţie indiscutabilă
în sistemul de preântâmpinare a adus şi introducerea
noului Cod Contravenţional
al RM nr. 218-XVI din 24 octombrie
2008. Se cunoaşte perfect, că sarcina principală a acestor măsuri constă în protecţia drepturilor şi intereselor legale ale tuturor persoanelor; asigurarea prestării serviciilor de calitate şi neadmiterea pierderilor materiale şi de alt gen.
Informaţiile şi explicaţiile
necesare, le puteţi primi de
Rămânem în aşteptarea
unei colaborări
constructive.
Atenţie!
Detalii pe site-ul întreprinderii noastre www.acc.md
Zilnic, Serviciul dispeceratul central al
Sistemul de alimentare cu apă constitue un complex de construcţii, care include reţelele de apeduct şi staţiile de pompare. De aceea, este deosebit de important regimul de lucru, în care funcţionează staţiile de pompare şi reţelele de apeduct sau dacă nu se atestă presiune în exces, care poate porovoca distrugerea reţelelor.
În anii precedenţi, practic, la toate staţiile de pompare au fost desfăşurate masuri în vederea îmbunătăţirii activităţii utilajului de pompare, iar în particular, au fost instalate convertizoare de frecvenţă, care permit, în regim automat, menţinerea presiunii apei în reţelele de apeduct cu diferite debite, din contul modificării vitezei de rotire a motorului.
Cu toate acestea, numărul de deranjamente, care proavoacă scurgerile de apă la reţelele de apeduct nu s-a micşorat (în anul 2006 – 10 722, anul 2007 – 12 345, anul 2008 – 14 155, anul 2009 – 12 984, anul 2010 – 13 967).
Cauza
principală a avariilor
este uzura reţelelor premate, care constitue mai mult de 70 la sută (termenul de exploatare a ţevilor de apeduct din oţel fiind de 15 ani, în mediu,
La fiecare apel al consumatorului, Serviciul de avariere al Dispeceratului central se deplasează la faţa locului, pentru a constata cauzele avariei, iar la necesitate, deconectează segmentul de apeduct avariat sau execută lucrările de desfundare a tronsonului de canalizare.
În ultimii ani, a intrat în obişnuinţă faptul,că la deconectările previntive, planificate la reţeaua de alimentare cu apă, să fie anunţaţi consumatorii prin intermediul telefonogramelor, mijloacelor de informare mass- media, site-ul întreprinderii – www.acc.md, iar în unele cazuri, se afişează anunţuri pe uşile intrărilor în blocurile locative şi se transmite informaţia prin intermediul difuzoarelor, instalate pe autospeciale, care se deplasează prin oraş.
În cazurile de avariere, când nu exzistă posibilitatea de a preîntîmpina consumatorii, neapărat, despre deconectări sunt informaţi serviciile de pompieri, Dispeceratul central al Primăriei, instituţiile de importanţă vitală: spitalele, garădiniţele, şcolile, brutăriile etc. Dacă deconectările de la reţeaua de alimentarea cu apă sunt preconizate pentru un timp mai îndelungat ( mai mult de 3-4 ore ), aprovizionare cu apă a consumatorilor se produce prin intermediul autocisternelor.
S.A.”Apă- Canal
Chişinău” intreprinde toate măsurile posibile necesare pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor prestate, precum şi pentru lichidarea în termen şi remidierea deranjamentelor produse la reţelele de
alimentare cu apă şi de evacuare a apelor uzate.
Pentru soluţionarea problemelor apărute, contactaţi 24
din 24 de ore, Serviciului dispeceratul central, telefonul 25-66-66 angajaţii căruia vă vor oferi
servicii de calitate nonstop.